Bankkonto og betalingsmetoder:
Innsamling i vår tid foregår hovedsakelig digitalt. Dermed er det viktig å kunne bevare pengene som kommer inn på et trygt sted. Da er det lurt å ha en norsk bankkonto med tilgang til nettbank. Det er også fint å kunne tilby gode betalingsmetoder til giverne. De mest vanlige metodene i dag er: vanlig bank-overføring, Vipps og SMS betaling.
Regnskapsprogram:
Det er absolutt å anbefale å bruke et regnskapsprogram for å holde god oversikt over regnskapet. Det er mulig og i stedet bruke for eksempel et regneark som Excel. Men dette vil føre til mye mer jobb og feil i regnskapet om du ikke er veldig nøyaktig.
CRM system:
I de aller fleste tilfeller vil et CRM system(Customer Relations System) være en nødvendighet ved innsamling. Dette er mye på grunn av at det i Norge og Europa eksisterer et regelverk for hvordan organisasjoner oppbevarer og behandler privatpersoners informasjon. Dette er det mye omtalte GDPR-regelverket.
Et oppdatert CRM-system gjør det enkelt å holde oversikt over alle giverne og kommunisere med dem på en ryddig og lovlig måte.
Giverside:
Dette er en nettside hvor du kan kommuniserer hva formålet for innsamlingen gjelder, oppfordre til å gi og ikke minst, informasjon om hvordan man gir. Dette kan være en helt enkel landingsside, eller det kan være en del av den eksisterende nettsiden til organisasjonen. Hvordan denne siden utformes vil avhenge av hva slags innsamling og målgruppe du vil nå ut til.
Når du har disse ressursene på plass kan du i teorien begynne å samle inn midler. Men før du begynner bør du legge en strategi. Se vår artikkel: 5 steg for å komme i gang med fundraising/ innsamling.